Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) působí na Základní škole Židlochovice od roku 2005, kdy se vedení školy rozhodlo kompetentně reagovat na rostoucí počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vyvstala nutnost zajistit odpovídající péči jim a metodickou podporu jejich vyučujícím a rodičům.
Od roku 2005 byla činnost školního poradenského pracoviště podpořena systémovým projektem VIP – Kariéra realizovaným ve spolupráci Institutu pedagogicko-psychologického poradenství, později Národního ústavu vzdělávání a MŠMT. V rámci udržitelnosti tohoto projektu a s podporou zřizovatele školy se daří činnost ŠPP soustavně zajišťovat.
Činnost ŠPP zajišťují:
Mgr. Renata Zapletalová - školní psycholog, zástupce ředitele, kontaktní pracovník pro spolupráci s ŠPZ
Bc. Anna Kolářová - školní psycholog
Mgr. Alexandra Bravencová - výchovný poradce - kariérový poradce, učitelka Čj, D
Mgr. Eva Studená - výchovný poradce pro 8. a 9. ročník, učitelka Čj, D
Mgr. Pavlína Jabůrková - výchovný poradce pro 6. a 7. ročník, učitelka Aj
Mgr. Martina Hunkesová - školní metodik prevence, učitelka Z, Ov
Mgr. Lada Veverová - školní metodik prevence, učitelka Př, VZ
Mgr. Magdalena Snášelová - školní speciální pedagog, logoped
Mgr. Hana Kudličková - školní speciální pedagog, etoped
Mgr. et Mgr. Kateřina Houfková - školní speciální pedagog
1. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
Jedná se o práci s dětmi, které mají nejrůznější potíže ve výuce ať již to jsou děti se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie atp.), nebo žáci s jinými problémy, které u nich způsobují výukové potíže, tedy žáci s určitými speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotně znevýhodněni, sociálně znevýhodněni, žáci s poruchami chování a práce s nadanými žáky )
2. Poskytování poradenských a konzultačních služeb ze speciálně pedagogické a psychologické oblasti:
Všichni členové pracoviště poskytují nebo zajišťují poradenství pro žáky, rodiče a pedagogy.
3. Práce v oblasti prevence školní neúspěšnosti
Cílem je vyhledat a včas odhalit nejrůznější příčiny výukových potíží a co nejdříve s dětmi začít pracovat na vytvoření vhodných podmínek tak, aby nedocházelo k rozvoji problémů, ale jejich nápravě či alespoň zmírnění (např. účast školního speciálního pedagoga a školního psychologa při zápisu dětí do 1. tříd, náslechy v hodinách, konzultace s učiteli apod.)
4. Práce v oblasti prevence sociálně-patologických jevů
Cílem je pracovat s dětmi v nejrůznějších problematických oblastech dříve, než problémy vůbec nastanou a vytvořit tak základnu preventivní činnosti (adaptační programy, práce s třídními kolektivy s cílem vytvořit a podpořit dobré vztahy ve třídě-mezi dětmi, mezi dětmi a učitelem).
5. Osvětová činnost a metodická podpora
Metodická podpora vzdělávání pedagogů při aplikaci psychologických a speciálně-pedagogických poznatků a dovedností ve výuce (např. individuální konzultace pro pedagogy, skupinová práce s učiteli, vzdělávací akce pro učitele, besedy, přednášky apod.)
Osvěta rodičů/zákonných zástupců (přednášky, besedy atd.)
6. Kariérové poradenství
Poradenství v oblasti profesní orientace pro žáky 8. a 9. ročníků (možnost individuálních konzultací, testové metody apod.) za spolupráce s PPP Brno-venkov .
7. Řešení výchovných problémů
Při řešení výchovných problémů se společně s rodiči i se žákem samotným snažíme najít nejvhodnější možné řešení, které povede k odstranění výchovného problému a zmírnění následků tohoto problému na jeho další vzdělávání.
Služby a zázemí školního poradenského pracoviště se nám od roku 2009 daří soustavně rozšiřovat a zkvalitňovat díky naším úspěšným projektovým žádostem v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (viz projekty školy).
Od jeho založení se nám podařilo vybudovat kvalitní odborné personální i materiální zázemí pro preventivní i intervenční činnost v oblasti speciálně pedagogických a psychologických služeb poskytovaných přímo ve školním prostředí.
Tým školního poradenského pracoviště zde působí v plném složení – speciální pedagog, psycholog, výchovný poradce a školní metodik prevence. Na prvním i druhém stupni je vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami navíc podpořena činností asistentů pedagoga, jejichž podporu školní poradenské pracoviště metodicky zastřešuje. V každém ročníku prvního stupně působí pedagogové, kteří absolvovali rozsáhlý kurz pro práci se žáky se specifickými poruchami učení a chování.
Odborně vybavené pracovny školního psychologa a školního speciálního pedagoga se od školního roku 2008/2009 nachází v budovách prvního i druhého stupně. Velkou výhodou je samostatný vchod do ŠPP na 2. stupni, který umožňuje diskrétní poskytování speciálně pedagogických a psychologických služeb nezávisle na chodu školy.
Ve své praxi spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickými centry, středisky výchovné péče a dalšími institucemi.